Indian Nuclear Workers Poisoned – Media Botches Story (Again)



Fast Fission Podcast #19 – mp3 file

On November 24th a strange thing happened at the Kaiga nuclear plant in southern India.  During a routine check for radiation exposure, about 65 maintenance workers tested positive for higher than normal levels of tritium in their urine.  The plant is a CANDU reactor which uses heavy water as a moderator, and heavy water contains tritium.  Tritium is an isotope of hydrogen with two neutrons and one proton.  It is radioactive with about a 12 year half-life.

When plant officials investigated the source of the exposure they discovered someone hadindian radiation leak intentionally contaminated a cooler of drinking water with a vial of water containing tritium.  The workers were sent to the local hospital for monitoring and were later sent home.  No one required hospitalization and the highest exposure any of them received was about 3 rem, about 60% of the annual limit in the USA for occupational exposure.  The tritium-containing heavy water is not chemically poisonous – it behaves in the human body like regular water.  It has a biological half-life in humans of about 10 days, and that can be shortened by doing things to speed the fluid exchange process like drinking extra water, administering intravenous fluids, and in severe cases dialyses.  Based on what I’ve read of the event and the levels of exposure it is most likely the workers were sent home and told to drink lots of water for the next several days.

Tritium decays by firing off a beta particle (essentially a high energy electron) leaving behind a helium-3 atom.  Beta particles are relatively weak and can not penetrate the dead layer of skin on your body.  It is of most concern when it is ingested into the body as it was in this case.  As I said the total exposure here was nothing for the workers to be concerned about.  There are some reports that the workers were sickened, but I’m unsure of the accuracy of these reports.   It is more likely that people not familiar with the details believed the workers were sickened because they were sent to the hospital for monitoring.If the reports are true, then the illness was not caused by radiation.

The Indian authorities are investigating to determine who poisoned the drinking water, and why.  There are several theories being considered; one related to anti-nuclear sentiments surrounding India’s expanding commercial nuclear energy plans, another related to the upcoming 25th anniversary of the Bopal chemical plant disaster that happened on December 3, 1981.

This was certainly an event that will cause the Indian government some concern, not because of the consequences, but because of the security implications.  The workers affected are very lucky that the culprit used heavy water and not something truly toxic.  Power plants have many, many chemicals on hand for a variety of industrial purposes, and some of them could have been lethal. 

What REALLY caught my eye about this story was the irresponsible and inaccurate way the event was characterized in the press around the world.  Almost every major news outlet called it a “radioactive leak” that “sickened workers.”  It was not until hours later that a few started to carry scaled back headlines with more accurate accounts.  I really have to wonder if any of these international news services have anyone on their staff with a clue about nuclear energy.  If they did, and that person did just a small amount of legwork and fact checking they could have easily reached a correct conclusion:  there was no leak, and workers were not sickened by radiation. 

There are striking similarities between this story and the maintenance mishap last week at the Three Mile Island that caused airborne contamination inside their containment.  Neither involved a leak, neither resulted in risk to the public, in both cases only plant workers were affected, and those affects were essentially so small as to be undetectable.  Contrary to all this, in both cases news outlets blew their reporting: initial reports were grossly wrong, reported leaks when there were none, and reported worker health was being affected by radiation – also wrong.

Author: John Wheeler

Share This Post On